Przenośnik ślimakowy to jedno z najlepszych urządzeń do transportu materiałów sypkich. Niestety duża część użytkowników boryka się z problemami podczas użytkowania przenośnika ślimakowego. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta. Zdecydowana większość problemów związana z użytkowaniem podajnika ślimakowego zaczyna się jeszcze przed jego zakupem.
Błędne decyzje wynikają głównie z:
- niewłaściwego doboru przenośnika do transportowanego materiału i warunków pracy lub całkowitego braku takiego doboru,
- polityki zakupowej uwzględniającej tylko koszt zakupu urządzenia, a nie całkowity koszt eksploatacji i przestojów produkcyjnych związanych z niepotrzebnymi awariami przenośnika ślimakowego.
Większości problemów związanych z transportem materiałów sypkich można skutecznie zapobiec poprzez dobór odpowiednich rozwiązań technicznych. Kluczowe w tej kwestii jest poznanie oczekiwań użytkownika oraz warunków, w których będzie eksploatowany przenośnik ślimakowy.
Po dokładnym wywiadzie dobry producent specjalizujący się w budowie przenośników ślimakowych może odpowiednio dobrać urządzenie do warunków pracy, co pozwala:
- zapobiegać awariom,
- wyeliminować problemy eksploatacyjne,
- wydłużyć żywotności podzespołów przenośnika ślimakowego.
Przenośnik ślimakowy – co się w nim zużywa?
Przenośniki ślimakowe to z natury niezawodne urządzenia, aby jednak tak było muszą być precyzyjnie dobrane do warunków eksploatacji. Zużycie w przenośnikach ślimakowych możemy podzielić na dwie kategorie:
- zużycie normalne, które występuje w poprawnie dobranych przenośnikach ślimakowych,
- zużycie nadmierne, które występuje przy urządzenia błędnie dobranych do warunków eksploatacji.
Na szczęście takiemu zużyciu można przeciwdziałać jeszcze przed zakupem przenośnika ślimakowego. W tym celu warto poznać typowe obszary zużywania się przenośników ślimakowych.
Zużycie piór ślimaka przenośnika.
Pióra ślimaka zużywają się na trzy sposoby:
- na skutek ścierania poprzez kontakt z transportowanym materiałem,
- w wyniku działania atmosfery panującej wewnątrz przenośnika - zużycie chemiczne spowodowane związkami zawartymi w transportowanym materiale,
- uszkodzenia mechaniczne na skutek dostania się niepożądanego ciała obcego do wnętrza przenośnika ślimakowego.
Zużycie korpusu przenośnika ślimakowego.
Korpus przenośnika ślimakowego zużywa się zazwyczaj na skutek ścierania poprzez transportowany materiał oraz w wyniku oddziaływania związków chemicznych zawartych w transportowanym materiale.
Zużycie łożysk, uszczelnień i napędów przenośnika ślimakowego.
Awarie zespołu napędowego przenośnika ślimakowego w przypadku poprawnego doboru i eksploatacji zdarzają się niezmiernie rzadko. Do awarii dochodzi zazwyczaj w przypadku braku odbioru materiału z przenośnika ślimakowego, wskutek czego dochodzi do nadmiernego wypełnienia przenośnika i przeciążenia zespołu napędowego. El. łożyskowe i uszczelniające zużywają się najczęściej w przypadku błędnego doboru lub nieprawidłowej eksploatacji. Najczęściej do ich uszkodzeń dochodzi w momencie zaniedbań eksploatacyjnych, nieprzestrzeganiu terminów konserwacji i wymiany tych podzespołów.
Pozostałe problemy transportowe.
Przenośnik ślimakowy nawet jeśli nie jest zużyty może nie pracować poprawnie. Użytkownicy spotykają się czasem z innymi problemami związanymi z transportem spiralnym takimi jak:
- brak oczekiwanej wydajności przenośnika ślimakowego,
- zaleganie materiału w przenośniku,
- zapychanie się przenośnika ślimakowego,
- osypywanie materiału podczas transportu przenośnikiem,
- problemy ze szczelnością przenośnika ślimakowego,
- oblepianie się wału przenośnika ślimakowego,
- głośna praca przenośnika ślimakowego.
Każdy z tych problemów można zminimalizować, odpowiednio dobierając przenośnik do warunków pracy. Jeśli masz dodatkowe pytania odwiedź specjalistów z firmy HANESTO podczas Targów SYMAS® MAINTENANCE 2025 na stoisku A32 lub skontaktuj się z nimi bezpośrednio: biuro@hanesto.pl.
AUTOR: Łukasz Piątka, właściciel HANESTO